Ramai orang ade blog...masing2 menyampaikan ape yang mereka tahu,mereka alami ntuk bekongsi pada orng ramai..dan pade saye,ape yg anda alami itu satu warna..ape yg saya alami juge satu warna..kalo gabungkan warna anda dan warna saye kan buleh jadi warna-warni mcm pelangi..hehe..so,same2 bekongsi pengalaman dan pengetahuan adelah sesuatu yg sgt indah..tapi ingat2 la,kite hanye tumpang berteduh di bumi Tuhan..

Sabtu, 24 April 2010

LIFE WEATHER siri 2

Bismillahirrahmanirrahim..

21 APRIL 2010 / 6 JAMADIL AWAL 1431

Pagi yang tenang..aku tunggu bus merah tu seperti hari2 sebelum…pernah semalam aku hampir terlepas bus,sbb pagi tu bus klasik tu dating awal sikit..pkul 6.51am..besenye paling awal pun pkul 6.56am dy smpai…alhamdulillah,tergerak jugak hati nak tunggu lebih awal..aqal sekelai lagi berfikir…sape yang mengatur pejalan aku ini…siapa yg berkuasa mentaqdirkan gerak hati untuk turun awal spy aku x terlepas bus….Maha Suci Allah yang telah mentaqdirkan segala ini dr sebesar-besar perkara sampaila sekecik-kecil hal…

Hari ni aku decide untuk bagitahu markah ujian setara bahasa arab yang telah berlalu minggu lepas pd anak2 murid dan pulangkan kertas masing-masing…salah sorng dari dorng ni minta betulkan markah..so aku pun cek la ketas dy atas meja dy..

Tengah2 aku cek tu..ade bnde2 gerak2 kat pensel box sy….pastu anak murid aku yg bese dipanggil ‘miyoi’ tu smbil tersengeh2 , dibelai-belai eh bende yang bergerak2 tdi tu..

Aku pun terperanjat..

“ ape bende nih ? ya allah..pe kerje ko nih”

“hehe..ni anak kelawar ustazah..sian dy da xbuleh terbang…comel kan ustzah?hehe “

Elok yo pulak anak kelawar tu tersangkut kek pensel box eh tu..bogorak-gorak lg kpalo eh..si miyoi tu dibolai-bolai eh lgi anak klwar tu…mano lah dyo dapek burung tuh..memang la budak2 nih skolah sains..aritu ulat cm kumbang hijau tu..si miyoi ni jugak orng eh yang bawak gi klas..mcm2..

Aku pun meneruskan pembelajaran….si miyoi ni tadi dy pulak tido smbil lotak kpalo eh ateh mejo…sodap bona nmpak eh dyo tdo..xdo dikesah eh anak kelawar yang tongah blurr xtau nak buek apo ateh pensel box eh tu…

Aku kejutkan miyoi..

“ amirul hakim..bangun !! slalu sgt kamu tdo dlm kelas kan…? “

Kengkawan eh yang lain backup dyo..

“xpo ustazah..dy pandai..ape2 yang ustzah cakap tu,dyo donga tu..trus masuk yo dalam kpalo eh walopun dyo tdo..dya kan dapat A,ustzh..bhsa arab dy… “

“ memang la ..tapi 80 lebih je..cube klo dy xtdo..kan buleh atas 90 lebih…”..den pun jwb la cmtu..baru la diam dorng nih…

Setiap kali kalo aku me’rait’ latihan dorng n letak tandetangan..mesti dengan semangat ,beberape anak2 murid aku ni akan mintak aku tulis..

“ustzah,tolong tulis..’ insyaallah kamu akan sambung belajar di Jordan…hehe”

untuk pengatahuan kawan2..anak2 murid aku ade yg bersemangat nak smbung blaja kat joden..dorng kate dorang nak belajar cmne aku blaja dlu…huhu..terharu seyy….

Klo aku bagi soalan dan dorng dapat jawab..masing2 akan bersorak..

“ waa…JORDAN..! ..JORDAN..! “

Geli hati den..den tesonyum yo loie.. den sronok tgk smangat eh..insyallah,dorng sume ni berjaya hingga ke syurga..amin…

Jumaat, 23 April 2010

LIFE WEATHER ( siri 1 )

GAMBA TIME KURSUS MUSLIMAH POWER ...ingat nak letak gama terapong tuh,tp cam xsuai lak..ahaks!

BEBERAPE GAMBA ANAK MURID YG SEMPAT DIRAKAMKAN..
ikuti berita slanjutnya di bawah...=)




Bismillahirrahmanirrahim…

12 APRIL 2010 / 27 RABIUAL AKHIR 1431

Hari ni hari isnin..pkul 4.50pm..aku dlm bus balik rumah sewa ku kat Pasit,Johol yg byk serangga tak dijemput,maklumla rumah rakyat yg da lame..tp best jugk,xramai penduduk eh..mase ak dlm bus tu,hanye ade 3orng penumpang termasuk aku..salah sorng pnumpang tu dak skolah.lelaki...xtau la dr skolah mane..sodap bona nmpak eh dyo tido..dyo tdo tu mcm mlm tadi dyo xtdo lgsung..terteleng – teleng kpalo eh ke tepi..

aku alihkan pndangn ke luar tingkap..dlm keadaan angin yg menampar muko den ni..tibe2 rase sebak..pagi tadi,secare komfemnye,kak khairiyah..rakan sekerja merangkap kakak kpade rakan baik aku,khaulah, telah memberitahu aku dy akan berpindah ke ITQANS ahad ni..so minggu ni minggu last la dy ngajo kat SMASKP..sepanjang aku ngaja kat kat cni,dy la kawan paling baik skali..ape2 pun,aku sgt redha pemergiannya ke ITQANS..dy pindah sbb dy nak jage quran..bukn senang tau nak jadi hafizah,tmbahan lak hafizah tahap ijazah..mmg kene jage betul…sbb dgn mengajar,kite dpt mentaqwiahkan (menguatkan ) pe yg kita da blaja..betul x kawan2??hehe…

sambil memandang pemandangan pokok2 yg menghijau dr tingkap bus ENG GIAP..sesuatu telintas di fikiran..pada alam,ada cuaca..cmtu jugk kehidupan..so,pemergian kak khai aku rasekan seperti cuace yg mendung,tp tungu2 xjugak hujan..trase sebak,tp aku tahu ini psl pejuangan..xperlu korbankan air mata..xpo lah klo ado sapo2 yg xstuju dgn perumpaan aku ni..ngeee.

teringat aku pade pesan Khaulah..it’s time 4 u to berdiri ats kaki sndri..( yolah..!)

tibe2....sedang aku duk bepikir-pikir tu........ade nmpak sesuatu yg bewarne puteh di tepi jalan.......ade orng jual bnde puteh tu..!!..ce teke apekah bnde bewarne puteh tu??..tu la cendawan busut..sedapnyeee kalo wt sup…!!


16 – 18 APRIL 2010 / 1JAMADIL AWAL-3JAMADIL AWAL 1431

Disebabkan kak khai perlu menyediakan diri secare fizikal dan buat persiapan untuk berpindah ke itqans,aku diarahkan oleh ust.azhar yg sentiase tersenyum tuh ( nasib da kawen..ahaks! ) untuk menggantikannya jadi guru pengiring ..bawak 41 orng student perempuan kami ke KEM AGRO LOKA di Jelebu untuk kursus MUSLIMAH SOLEHAH PENYERI UMMAH…

Sampai2 jer kat kem tu petang jumaat tu..ktrong kene wt tarian poco - poco sbgai aktiviti riadah..bile aku dpt tahu,trus terlintas kat kpale aku

“ tarian po-poco ni haram la..nape orng jbtan agama buat?? “

Baru je terpikir psl tu,anak2 murid aku pun da bising2 dah..terkejut gak la aku anak2 murid aku pasl pengharaman poco-poco nih..bnde bleh kate xramai umat islam kite yg tahu sbanye,tp betul la kate2 Kak Faizah…she said…

“student2 kite dorng mmg sensitive dgn isu2 semasa Islam ni..belom awk bgtau haram,budak2 ni da sebut da”

Student2 ni kate, “ da tetampal kat surau,kate poco2 ni haram..sbb kalo kite prasan,pergerakkan kaki mase wt tarian tu ,akn membentuk salib..n pade asalnye,dulu2, tarian ni dicipta sbgi pesembahan ntuk Tuhan mereka..so,dy tetap mnjadi haram walaupun orng sekarang jadikan dy slh 1 senaman erobik yg buleh meningkatkan kesihatan”... sbb tu la dy haram ye ,kawan2…

Petang sabtu…ktrong ade explorace masuk kolam ikan..mmg best la..!haha..ni la salah 1 program yg paling xboring sepanjang di agro loka….ktrong kene masuk dlm kolam tu n kene menyeberangi kolam smpai ke hujung nye,,tp kene berpaut kat tali..klo tak kang..ntah kemano-mano poie eh…lopeh dak2 ni abih men,den pun try la buat gak..mujur la kene pakai baju oren yg macam pelampong tu..apo ntah namo eh…lupo..bilo da smpai yo kek tongah2 kolam tu..da dalam dah..kaki den da xdo cocah Lumpur bawah tu dah..teghapong yo deh…disobabkan den ghengan ( ringan ). (tp serius,den xdo niat nak prasan yo..da mmg rengan..ahaks! ) kaki den xdapek jojak lumpor,pehtu pakai lak baju pelampong tu,kaki den asek tenaik yo..xstabil di buek eh..

Tringt mase kat joden dlu…pnah cmni gak…tp lgi adventure la..pnjat air tejun yg sgt mengganas..kene berpaut kat tali gak..da la ade batu2,dalam lak tu..mmg hampir2 mase wt aktiviti tu aku rase cm nak ke dunia lain da..nauzubillah je..sbb aku hampir hanyut dek deras air tejun..mujur ade kawan aku yg slalu orng pggil dy “gemuk’ tp dy kuat la..name dy bukhori ..dy tarik eh baju keselamatan den tu..pehtu dyo golak kan den..

“apo lak kojo eh kaki kau ni..asik teghangkek yo!haha..” ..hampeh boto la Bukhori nih..

STOP!BACK TO DA PRESENT TIME!hehe..

Aku terfikir sesuatu..slalu je aku mlas atau xnak pegi program2 yg bebentuk ilmiah atau berbentuk kebajikan,trutame skali kalo mak aku ajak..maleh eh lah kdg2…tp kerane emak,aku gagahi jua..aku xnak2 pun..pegi jugk..temasuklah prog anjurn jbtn agm nih..tp Allah Maha Penyayang…tesangat10x sayang Allah gak kat hambaNya ni..diizankan jugk aku pegi..walopun pd asalnye aku xnak gi,tp balik prog akn ade jugak perkare2 yg menyentuh iman dan akhirnya aku akan balik dlm keadaan berpuas hati serta bersyukur sbb pegi..huhu..alhamdulillah..( tp masih lg kurang iman dan amaln..nape ye…huhu )



Ahad, 11 April 2010

halwa telinger ...

salam buat semua pengunjung blog nih.. pe kabar sume.. kali nih,aku xrasa untuk menulis panjang..byk aktiviti menyebabkan idea aku terbantut... so,i would like 2 share my feveret song..from mawi ( but i dont like him really ) feat KRU.. just admire bcoz of its msg yg bleh mentarghibkan (memotivasikan ) aku ... lame da kuar lagu nih... baru tergerak nak post kt cni.. moge ade manfaat buat diriku n kawan2...

TITLE : SUJUD

[Mawi]Bila dilanda musibah
Hati tabah mula rebah
Jangan biarkan dugaan
Rapuhkan pedoman hidup
Andai waktu itu tiba
Semaikan sifat bersabar
Hanya Dia saja menentu
Dan kita hanya mampu sujud

[KRU]Jika direnung kembali
Dari kehidupan
Pelbagai halangan kutempuh penuh cabaran
Tiada satupun ku hadapi dengan senang dan
Tiada satupun ku hadapi dengan tenang
Tapi ku bersyukur
Di saat ku murung
Ku musikkan dalam kedua telapak tangan
Semangat yang dah luntur
Harapan yang dah terkubur
Diberi arah tukku teruskan

[Mawi]Bila dilanda musibah
Hati tabah mula rebah
Jangan biarkan dugaan
Rapuhkan pedoman hidup
Andai waktu itu tiba
Semaikan sifat bersabar
Hanya Dia saja menentu
Dan kita hanya mampu sujud……
Hanya mampu sujud…..

[KRU]Pernah kulihat mereka
Yang hilang segalanya
Insan yang tersayang
Atau harta benda
Pancaroba bencana juga malapetaka
Adalah sebahagian ujian dunia
Di sebalik kesusahan
Tidak letih mengerti erti kesenangan
Harusku akur dengan apa yang telah dikurnia
Barangkali esok semua berubah
Janganlah kita melupakanNya
Ketika langit cerah bersinar
Janganlah kita melupakanNya
Ketika langit mendung tak bercahaya

[Mawi]Bila dilanda musibah
Hati tabah mula rebah
Jangan biarkan dugaan
Rapuhkan pedoman hidup

[KRU & Mawi]Andai waktu itu tiba
Semaikan sifat bersabar
Hanya Dia saja menentu
Dan kita hanya mampu sujud……
Hanya mampu sujud…..


video