Ramai orang ade blog...masing2 menyampaikan ape yang mereka tahu,mereka alami ntuk bekongsi pada orng ramai..dan pade saye,ape yg anda alami itu satu warna..ape yg saya alami juge satu warna..kalo gabungkan warna anda dan warna saye kan buleh jadi warna-warni mcm pelangi..hehe..so,same2 bekongsi pengalaman dan pengetahuan adelah sesuatu yg sgt indah..tapi ingat2 la,kite hanye tumpang berteduh di bumi Tuhan..

Jumaat, 5 Mac 2010

AKU SAYANG ANAK2 MURID AKU..

Pujukan ini buat diri ku yang sering alpa..sering lemah jiwa...

alhamdulillah..aku diberi kekuatan setiap hari..sekarang aku da berpindah,sewa rumah di JOHOL..kampung asal abah den nih... setiap hari aku akan bangun seawal 5.30 pagi untuk siap gi keje..aku akn kluar rumah,gi keje naik bus..disebabkan aku gagal dapat lesen P..aku gagahkan la jugak diri aku yg kuat tido ni untuk didik anak bangse..ewaahh...

pkul 6.40 pagi aku akn tunggu bus yang sgt klasik bernama "ENG GIAP"..Suboh lagi tu,golap.. aku rase macam aku ni guru zaman 80-an lak gi ngaja nek bus klasik dgn ber'air-cond'kan udara yg fresh dari tingkap.. setiap hari ak akan nek bus besame dgn seorng akak yang keje kat dewan selera kat asrama...

kebetulan minggu ini,giliran aku bertugas..dapat la aduan dari akak kantin ni,dio koba,

" dak skang ni la melampau..lopeh makan xghoti nak komeh..pinggan cawan beteghabo (berterabur)..habih sumo eh pocah..buek sepah yo deh.."

haa..siap la korang perhimpunan pagi isnin sok kene tegur kek den...

tapi,ape2 pun...perkara pertama yg menguatkan semangat aku adalah anak2 murid den ni lah..ini lah faktor pertame skali..mmg aku sayang sgt dgn dorng...terutama nya kelas2 yang aku ajar,form 1,form 2 n form 3..kerana mereka ni lah,yang buatkan aku tersenyum setiap hari,membuatkan aku lupe masalah2 yang slalu buatkan hati ni terguris..

disebabkan aku naik bus,jadi aku akan smpai lebih awal dari cikgu2 yang lain..bile aku masuk pintu pagar,besenye akan bertembung dgn anak2 murid aku yang terkejar2 nak gi kelas..dorng kene gi klas awl,sbb de bace quran ramai2 sblum pehimpunan..so,dorng memng akn tegur n tolong bawak barang2 aku..dorng akan buat lawak n sebagainye yg menyebabkan pagi2 lagi aku da senyum n ketawa..

macam pagi tadi...aku baru smpai kat pintu pagar,dari atas bukit dorng da nmpak aku dan trus bediri sambil tunggu sbb nak tolong bawak barang..anak sapo la agak eh tu..pastu yg lain pun akan datang,n berkurumun keliling smbil tanye mcm2..

dorg ni,mentang-mentang la skolah sains..abis sume serangga kat skolah tu nk di kaji eh,terutama dak laki.. belalang besar2,kumbang la..disimpan eh,mcm binatang peliharaan..sambil buat keje skolah n dgr cikgu cakap2 kat depan,di belai2 eh kumbang tu..

de satu hari,aku saje balik lambat,saje nak stay kt skolah,sbb byk keje..so,budak2 ni nmpak aku kat bilik guru,dia pun suke lah,saje nak borak2..sebenanye malas nak study.. datangla 3orng student ni,yang diketuai oleh sorng plajar yg dipanggil 'SID'..

besenya,mase waktu pembelajaran,aku mmg kene wt persediaan awal,bukan kene bace bahan yg nak diajar je,tp mcm2 buku aku kene bace sbb setiap kali aku masuk klas,aku kene "upah" dorng dengan ape2 cerita yg best,klo tak buat,mmg dorng tdo..

si 'SID' ni tadi,dia n kawan2nye,datang kat bilik guru..dong kate dorng nak teman kan aku buat keje(nak ngelat la tuu..mlas blaja)..SID ni plak nasihatkan aku,

' esok ustazah masuk klas ktrong..ustzh da piker crite ape plak usth nk cite dgn ktrong?ustzh kene bersedia,walopun mengajar,tp tetap kene ade persediaan awal..jdi,baik usth fikir sekarang ape ustzh nak crite kt ktrong esok"

Huhu..dorng plak yg pndai nak nsihatkan aku..montang2la budak pandai..adeyh..mcm skolah rendah je mintak crite.. tgh2 aku wt keje tu,dorng kate dorng nak menuntut ape2 ilmu dr aku..aku ckp la,tgh sibuk wt keje,esok jer…pastu,SID tu ckp,

" mcm ni la ustzh,kalo ustzh xde ape2 nak smpaikan,biar sy pulak bagi ilmu pda ustzh..ustzh nak tahu tak,kita ni manusia sebenarnye di alam semesta ni,lagi kecik dari debu..bayangkanla betape banyaknye cakerawala yang ade kat atas sane ustzah..bla..bla..bla..bla..sbb tu kite xbuleh riyak..bla…bla..bla..."

Aku mmg tahan gelak je dgn glagat dorng ni..sambil senyum aku angguk je..bgusnye la anak murid..xde segan silu nak kongsi ape yg dia tahu kat cikgu dia..aku piker,walopun jawatan kite sbgai guru,tp kita pun berhak bagi pluang pade anak murid untuk mengingatkan kite..walupun ape yg dia nak smpaikan tu bnde yg kite da tahu..

Ape yang menarik perhatian aku,makanan feveret dorng kismis,madu dan roti gardenia tu..mmg patutla pndai..masuk mane2 kelas,kebanyakkan dorng simpan bawah meje..

Bile dorng jumpe aku kat bilik guru…ramai je yg akan tanye bile dorng tgk ade bekas kismis HPA ad ats meja…

" ustzh xabis2 lg makan kismis ni?ktrong da lame abis da ustzh..mcm xckup je"

Ade jugak student2 aku,terutama nya form1 lelaki n form2 perempuan,dorng kate nak ziarah aku kat JOHOL time outing,sbb nak ajak tgk filem 'ketika cinta bertasbih' kat rumah aku..dorng kate,dorng sendiri yg nak masak n makan ramai2 kat rumah aku…best kan? ?..tp mungkin buln 4 nnt,buln ni dorng xde outing..balik kampong trus..

Melihatkan semangat dorng,dan sikap dengar kate,aku rase tak kesah pun dapat gaji tak ikut pangkat ijazah..walopun pade mulanye,aku berkire la jugak..huk3…


Ape2 pun,aku pjuk diri aku walopun terpakse turun naik bus gi keje,walopun majority guru2 berkereta,aku bisik dalam hati.."INI KERJA JIHAD"

..




2 ulasan:

  1. wah, dah nampak sket2 aura cikgu bozzie tu..hikhik

    BalasPadam
  2. hahah..ckgu bozzie is my inspiration tuh...mcm nak carik je dy sape...hehe

    BalasPadam